دلنوشته‌های محیا

خوانسار شهر چشمه ها و کوه ها

شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۰۱ ب.ظ

سلام دوستان

من این هفته رفتم مسافرت به جایی که طبیعت بکر و فوق العاده زیبایی داره به شهر چشمه ها و رودها  خوانسار

شهرستان خوانسار از نظرموقعیت جغرافیایی جز استان اصفهان محسوب می شود و حدود 2 ساعت تا اصفهان فاصله دارد، خوانسار میان دره های رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و از هر طرف به کوه منتهی می شود،به این دلیل اسم شهر را خوانسار نام گذاشتند چون در زبان یا گویش محلی خوان به معنی چشمه و چون خوانسار دارای چشمه ها و قنات های بسیار زیادی است به آن خوانسار یا چشمه سار گفته میشود. خوانسار میان اصفهان و کاشان قرار گرفته و دقیقا 7 ساعت با تهران فاصله دارد.از تهران که مسیر حرکت ما بود به ترتیب از شهرهای قم ، کاشان ، گلپایگان عبور کردیم و به خوانسار رسیدیم و چون ساعت1 نیمه شب سه شنبه حرکت کردیم به ترافیک نخوردیم و جاده بسیار خلوت بود. دقیقا ساعت 6 صبح روز چهارشنبه به خوانسار رسیدیم ، و مهمان خاله پدرم که بسیار بسیار مهربون هستن بودیم البته نا گفته نماند که اجداد بنده هم اهل خوانسار هستند و نسل های بعدی متولد تهران. پس از استراحت ساعت ده صبح با صدای پرنده ها و بوی نان و پنیرو شیر و عسل محلی از خواب بیدار شدیم . خاله سفره رو توی باغ انداخت و من وقتی بیدار شدم و از پنجره اتاق خواب به بیرون نگاه کردم از خوشحالی دیدن شکوفه ها ی بهاری و و کوهستان زیبای روبروی اتاق یه جیغ بلند کشیدم اون قدر که هر کس خواب بود از خواب پرید ! پس از صرف صبحانه میان باغ به گردش پرداختیم و از کوچه باغ های اطراف دیدن کردیم و عکس انداختیم . جای شما خالی خیلی خوش گذشت. البته تابستان اش چیز دیگریست ولی روزای بهار در خوانسار گرم و شب هایش مثل زمستان سرد اون قدر که خاله برای جو دادن به خونه باغ و به عشق خواهرش که مادر بزرگ من باشه که خیلی هم سرمایی هستن ، علاوه بر بخاری ،  به یاد قدیم ها برامون کرسی روشن کرد و کلی شبا پاش نشستیم و خندیدیم و تنقلات خوردیم. ما در روز جمعه صبح به سمت کاشان حرکت کردیم و به باغ فین رفتیم اونقدر شلوغ بود و گردشگر و توریست از همه جای دنیا اومده بود که مجالی برای گشتو گذار و خلوت کردن تو باغ امیر کبیر نبود و پس از صرف ناهار هول هولی تو یه رستوران شلوغ  به تهران برگشتیم، وزارت راه و شهر سازی تاجایی که تونست موقع ورود و خروج از هر شهر و شهرستانی از ما عوارض گرفت !

از جاهای دیدنی خوانسار میتوان به گلستان کوه( که اردیبهشت فصلش هست) و بقعه بابا پیر و پارک ملی سرچشمه و( مرغه) که کشف خودمون بود و جنگل صنوبرها اشاره کرد کلی عکس دیدنی گرفتم که چندتاییش رو براتون میذارم.امیدوارم خوشتون بیاد و لذت ببرید. راستی از سوغاتی های خوانسار گز مخصوص خوانساراست( که از اولشم برای خوانسار بوده نه اصفهان ) عسل خوانسار و شیرینی و باقلوای زعفرانی و تنقلات مثل آلو و لواشک و برگه و سبزی های مخصوص کوهی  هست که همشون خیلی خوشمزه است و اکثرا اصفهانی های عزیز مزه اش رو چشیدن ، امیدوارم به خوانسار سفر کنید و از این شهر دیدنی لذت ببرید ، در ضمن تابستان آن شمال دیگر ایران است!